Modelletje!

Via facebook een link gekregen van een draadje op het forum van de Dutchfleet over een vitrine die wat stoffig op zolder stond bij Dhr. Kruys van de Marine en na hem met glassex opgeschoond te hebben. Zag hij een model van het marine zeiljacht Stormmeeuw tevoorschijn komen. Ooit geschonken in op 13 juni 1960 , nu nog een mooi model van de huidige  gerestaureerde Stormmeeuw. Ook zou de Stormmeeuw van de familie Bruynzeel geweest zijn maar is in de oorlog opgelegd in Kiel en na de oorlog weer terug gekaapt en naar Den Helder terug gezeild door twee marinelui.

Vooralsnog weet ik dat Dhr Peeters, lid van de Schiedamse zeilvereniging de opdracht heeft gegeven aan de werf van fa. Wester te Woubrugge om de Stormmeeuw te laten bouwen naar aanleiding van een artikel in de waterkampioen van september 1939. Er waren toen al twee jachten van dit  type voor de fa. Clarkson te Hove  Engeland gebouwd en zeilklaar afgeleverd waarbij van een van  de twee tijdens de oversteek na een stormachtige wind de zeilen finaal uit de lijken waren gewaaid. De zweedse ontwerper Bertil Bothèn is hier in den landen niet echt bekend maar heeft veel scherpe 5,5meters ontworpen en er zijn van de modernisad kosterjolle dan ook in Zweden twee van dit type  gebouwd voor Engeland, dit gelezen in de Yachting Monthly/World, maart 1939. In ieder geval heb ik een zusterschip terug gevonden (Hafsvrun) uit Zweden. Ook moet er in Engeland/Schotland nog een of twee Gullclasses rond zeilen maar nog niet gevonden. Verder weet ik dat er zeer veel mensen op de Stormmeeuw gezeild hebben in de marineperiode van de jaren 50 tot 1973 toen ze werd afgevoerd en via de domeinen door dhr. Wijga aangekocht. Indien mensen  meer over de avonturen van de Stormmeeuw weten kunnen ze een bericht op het gastenboek plaatsen of mij direct mailen, zou ook leuk zijn als er nog meer foto’s en verhalen boven water komen.

Op dit moment heb ik een zusterschip van de Stormmeeuw type Gullclass  op de site gevonden die bij een Yachtbroker te Falmouth in de verkoop is, voor 25.500 pond.

Published in: on 10 maart 2011 at 15:38  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://stormmeeuw.wordpress.com/2011/03/10/modelletje/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 reactiesPlaats een reactie

  1. Ha die Bas!
    Leuk deze Website, een stukje historie en ook (redelijk recente info de Stormmeeuw. Wat een toestand met je mast! Vordert het al een beetje om je boot niet meer mastloos rond te laten varen??
    We hebben WEER een leuke tijd in Enkhuizen gehad, helaas een beetje kort.. Alles bestens en wie weet tot een volgend keer.
    Groeten van Evelyn en Pascal.(het pas getrouwde stel 😉 bijgevoegd de link naar mijn weblog

    • Hi, Leuk de reactie van jullie en hoop jullie nog eens weer te zien in Enkhuizen, cu

      • Als je nog een persoonlijke E-mail hebt, kan ik misschien nog een paar fotootjes, waar je ook op vertoefd, van onze dagen daar naar je toe mailen…?

        (ik heb bij mij vorige reactie mijn E-mail en nu weer (weblog) adres bijgevoegd, dus heb je die?) ik hoor het wellicht nog wel van je.)
        Greets Evelyn

      • Hi Evelyn, mijn email is bas.hoffmann@hotmail.com maar je kunt mij ook op facebook vinden. cu bas


Geef een reactie

